Zij Onderneemt een Trendlezing

In loondienst zit je er elk jaar aan vast: verplicht opdraven bij de jaarlijkse kerst- of nieuwjaarsspeech  van de directeur. Meestal een man die zichzelf graag hoort en een saai verhaal oplepelt over zijn eigen prestaties, behaalde winsten en andere resultaten. Daarbij laat hij veel sheets zien met veel cijfertjes. Hierna volgt dan de borrel met je collega’s die je eigenlijk al veel te vaak gezien hebt dit jaar, maar ga je toch nog happy naar naar huis als gevolg van net iets teveel wijntjes en het zojuist ontvangen kerstpakket. Als ondernemer loop je dat allemaal mis. Fijn zo of draagt het toch wel bij aan het eindejaarsgevoel? Ik ging naar de trendlezing van Zij Onderneemt. Van enige saaiheid was deze avond geen sprake. Na een ontvangst met een heerlijk kopje thee, geschonken uit echte theepotten en gedronken uit de sierlijke bloemenkopjes van Annemarie de Jong van Lekker Thuis startte Natasha met haar trendlezing. Die was boeiend van begin tot eind. Trends die te maken hebben met ontwikkelingen als ‘slave to the the algorithm’, de ‘geautomatiseerde garderobe’ en ‘artificial intelligence’ lichtte ze aan de hand van beelden en flitsende YouTube filmpjes toe. De trend die mij het meest bij bleef was dat – ondanks de toenemende automatisering – sfeer en persoonlijke benadering nog belangrijker worden. Loyaliteit duurt korter, dus je moet ervoor zorgen dat klanten zich met je verbonden voelen en blijven voelen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door veel te schrijven op social media aanwezig te zijn en te bloggen over jouw kennis en ervaringen. Dat is waarin ik me gespecialiseerd heb. Maar Marike doet dat anders. Haar product spreekt voor zich. Foto’s op Pinterest werken voor de Behangfabriek het best. Zij verkoopt sfeer. Het was een feest om in haar showroom rond te kijken met behang toegepast als roomdivider, raambekleding of in plaats van tegeltjes in de badkamer. Tussendoor was er voldoende tijd om te netwerken met interessante, hele verschillende vrouwen met daarbij de lekkerste hapjes. Ik maakte van de gelegenheid gebruik me in te schrijven als nieuw lid tegen een aantrekkelijke prijs waarover Stefanie had verteld tijdens haar presentatie van de plannen van ZO voor 2018. De klap op de vuurpijl was de leuke kerstpakkettenswap. Aan de berichten op Facebook te zien was iedereen blij met het speciaal voor haar samengestelde kerstpakket.

Was je er niet bij ? In januari komt er nog een kans. Ben je een ondernemende vrouw die geïnteresseerd zijn in de laatste trends en ontwikkelingen? Zeker doen.

Laat een reactie achter