Een zakelijke blog als pitch

zakelijk bloggen

foto Schreur fotografie / Jeroen Schreur

Met een zakelijke blog trek je meer bezoekers op je website, krijg je meer inschrijvingen of offerte-aanvragen. Veel ondernemers weten niet wat ze in een blog moeten schrijven; ze denken dat hun zakelijke blog meteen groots en meeslepend moet zijn. Maar je hoeft echt geen Youp van ‘t Hek te zijn of Sylvia Witteman om een aantrekkelijke zakelijke blog te schrijven. 

Je kunt zakelijk bloggen zien als een digitale pitch. Laatst bezocht ik een workshop van Ruth Bergmans. Zij heeft samen met actrice Anna Drijver een bureau opgezet; www.bergmansendrijver.nl, dat schrijvers helpt bij het pitchen van hun boek. Zo heeft ze bijvoorbeeld Sarena – de winnares van ‘Heel Holland Bakt’ van 2017 – begeleid. Sarena stond bekend als winnares van heel Holland Bakt, maar zij moest daarna haar eigen verhaal vertellen; haar eigen pitch doen. Als je haar nu op tv ziet, dan vertelt zij over haar Italiaanse oma en haar Italiaanse roots. Dit past precies past bij wat ze nu doet, want ze organiseert culinaire reizen naar Italië. Ze wil mensen laten genieten van al het moois en lekkers dat Italië te bieden heeft.

‘Eigenlijk’, zo vertelde Ruth, ‘ben je zelf niet de meest geschikte persoon om over jou of je product te vertellen. Want je bent vaak te bescheiden. En je hebt zelf de neiging te benadrukken wat er nog niet goed is. Je moet werken aan het product ‘MIJ’: wat zijn je sterke punten, hoe ben je anders dan de rest. Focus op jouw waarde. En denk na over wat je de wereld te vertellen hebt. Want als jij het vertrouwen niet hebt in jezelf, dan begrijpt niemand je.’

Stel jezelf daarom drie vragen voordat je begint met jouw zakelijke blog:

  • Waarom heb ik deze onderneming?
  • Waarom ben juist ik degene die deze onderneming heeft?
  • Wat is de urgentie of waarom is het belangrijk dat ik dit doe?

Ruth voegde nog één belangrijke tip toe. Vergeet de context niet. Dus vertel over jouw situatie, idee of gebeurtenis: jouw persoonlijke verhaal. Laat weten waar je passie vandaan komt en hoe je ertoe bent gekomen te doen wat je doet. Vertel waarom je ondernemer bent geworden, wat je ervaringen zijn en hoe je ze gebruikt in je bedrijf. Want dit maakt dat klanten je leren kennen, jouw waarde zien en onthouden wat jij voor hen kan betekenen.

Dus start morgen met bloggen en schrijf jouw verhaal.

Mijn passie is ondernemers helpen hun sterke punten uit te lichten en hun persoonlijke verhaal te delen, zodat klanten zich verbonden voelen. Dit doe ik door het schrijven van blogs, teksten en berichten voor social media. Meer over mij weten? Kijk dan op www.teksthoek.nl

 

Laat een reactie achter